"Imponujący radar rowerowy i system tylnego światła, który rzuca wyzwanie radarowi Garmin Varia i kosztuje mniej od niego". Tak podsumowuje urządzenie Bryton Gardia R300L portal road.cc.
– Naszym celem zawsze było oferowanie pełnego wsparcia rowerzystom i zawodowym kolarzom. Nowy produkt może mieć ogromny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników, ponieważ zarówno rowerzyści, jak i kierowcy będą bardziej świadomi swojej wzajemnej obecności – powiedział Samuel Weng, dyrektor generalny Brytona, przedstawiając Gardię R300L, radar rowerowy połączony ze światłem.
Recenzja tego urządzenia ukazała się na road.cc, jednym z czołowych portali zajmujących się rowerami szosowymi. Przyznal on Gardii 8 punktów na 10. Z oryginałem materiału można się zapoznać tutaj, poniżej przedstawiamy tłumaczenie.
"Werdykt
8/10
Imponujący radar/system tylnego światła, który rzuca wyzwanie Garminowi Varii i kosztuje mniej od niego.
+ efektywne pokrycie radaru,
+ łatwo łączy się z głównymi urządzeniami,
+ łatwy w obsłudze,
+ funkcje inteligentnego świecenia,
- nie wychwytuje w 100% motocykli,
- »gubi« pojazdy, które poruszają się z twoją prędkością.
Bryton Gardia R300L to dobrze wyceniony i efektywny radar rowerowy i tylne światło w jednym, łatwo łączy się z moim głównym urządzeniem i rozpoznaje samochody z imponującego dystansu. Jest trochę rzeczy do dopracowania, takich jak niejednorodne odnotowanie motocykli i »gubienie« obrazu pojazdów, które poruszają się z twoją prędkością, ale generalnie to imponujący sprzęt.
Gardia R300L to efektywnie rywal radaru Garmin Varia, dostępny w niższej cenie. Jego zadaniem jest ostrzeganie cię przed pojazdami zbliżającymi się od tyłu, ale zapewnia też parę dodatkowych korzyści, takich jak łatwa w użyciu aplikacja do obsługi radaru oraz możliwości inteligentnego użycia światła.
Choć radar jest produkcji Brytona, łączy się z większością nowoczesnych komputerów rowerowych i urządzeniami wszystkich marek, jakich używam. Próbowałem korzystać z niego z komputerami Garmin Edge 830 i Hammerhead Karoo 2, w obu przypadkach łatwo było wszystko ustawić, oba połączone z radarem działały dobrze. Jak możesz się spodziewać, oba urządzenia mają swój własny sposób prezentacji zbliżających się pojazdów […], ale radar działał z każdym z nich bardzo dobrze.
Śledził dobrze pojazdy, dając ostrzeżenie dźwiękowe i wyświetlając wizualizacje na ekranie, by wyraźnie pokazać, jak szybko poruszają się zbliżające się pojazdy, pokazując ich ruch w górę ekranu, a następnie emitując sygnał dźwiękowy oraz komunikat o braku zagrożenia, gdy pojazd minął rowerzystę […].
Podobnie jak radar Garmina, Gardia ma również 40-stopniowe pole widzenia do wykrywania pojazdów, które mogą pojawiać się na łukach poza obrysem roweru […]. Bryton podaje, że jego radar może wykrywać pojazdy z odległości do 150 m, ale na długich prostych drogach odkryłem, że zauważa je z odległości ok. 180-200 m, identyfikując większe pojazdy z nieco większej odległości, niż można się spodziewać.
Mimo że dobrze śledzi pojazdy, Gardia była nieco mniej wiarygodna w przypadku motocykli niż samochodów, parę razy byłem zaskoczony, gdy wyprzedzał mnie motocykl.
Podobnie jak w przypadku testowanego ostatnio modelu Garmin Varia RCT715, gdy samochód porusza się z taką samą prędkością jak ty, czasami »gubi się« na radarze i nie jest widoczny w wizualizacji. Nie był to dla mnie duży problem, ponieważ gdy jedzie za tobą, wiesz, że tam jest, a gdy przyspiesza albo wyprzedza cię, znowu pojawia się w wizualizacji radaru.
Chociaż nie jest to idealne rozwiązanie, myślę, że jest to zrozumiałe, ponieważ tak jadące samochody byłyby widoczne dla radaru jako obiekty statyczne w taki sam sposób jak tylne koło lub torba podsiodłowa. Byłoby znacznie większym problemem, gdyby ciągle pokazywał coś za tobą tylko dlatego, że masz rower z dwoma kołami […].
Światło
Radar jest całkiem efektywny także jako światło, mając pięć trybów: wysoki, niski, dzienny błyskowy, nocny błyskowy i tryb jazdy grupowej. Przełączanie się między nimi wymaga tylko krótkiego naciśnięcia na przycisk nad światłem.
Dłuższe przytrzymanie tego przycisku działa jak włącznik i wyłącznik, ale ponieważ to inteligentne światło, które może być połączone z komputerem rowerowym, efektywnie włącza się i wyłącza razem z nim. A więc gdy zaczynasz jazdę, światło włącza się, wyłącza się wraz z końcem jazdy. Dobre rozwiąznie.
Inteligentne funkcje
Światło może także rozpoznawać zmiany w prędkości, co oznacza, że może działać jako światło hamowania, świecąc mocniej, gdy twoja prędkość nagle spadnie. Podobnie jak w przypadku każdego światła hamowania, jakiego używałem, działa dobrze, ale nie idealnie, ponieważ zawsze jest naturalne opóźnienie między aktywacją hamulców i przeniesieniem spadku prędkości na działanie światła, nie jest to natychmiastowe tak jak w samochodzie, gdy naciśniesz pedał hamulca […].
Kolejną inteligentną funkcją inną niż światło hamowania jest migające światło ostrzegawcze, które włącza się, gdy do rowerzysty zbliża się pojazd, zwiększając szansę na to, że zostanie on zauważony. Ta funkcja działa poprzez system radaru wykrywający pojazdy zbliżające się od tyłu.
Obie funkcje włączają się automatycznie, gdy światło jest włączone, ale mogą też być wyłączone i włączone ponownie poprzez aplikację w smartfonie.
Mocowanie
[…] Używałem go z kilkoma rozmiarami i kształtami sztyc i mocowanie dobrze trzymało urządzenie, nie kręciło się i nie ześlizgiwało, nawet na sztycach aero z płaskim tyłem.
Czas pracy i ładowanie
Czas pracy na jednym ładowaniu baterii zależy od używanych ustawień światła, deklarowany maksymalny czas wynosi 17 godzin w trybie błyskowym (dziennym i nocnym) oraz 12 godzin w trybie stałym.
Mniej więcej takie liczby osiągałem podczas testów. Używałem Gardię w ciągu dnia, więc moim najczęstszym ustawieniem było światło dzienne błyskowe i musiałem ładować ją tylko parę razy podczas miesiąca używania.
Ładowanie odbywa się przez kabel USB-C podpinany do gniazda […], które ma osłonę przed pyłem/wodą. Ładowanie od zera do w pełni naładowanego urządzenia zajmuje kilka godzin.
Gdy urządzenie trzeba naładować, pojawia się światło ostrzegawcze, a dokładniejsze wskazanie o procencie naładowania można zobaczyć w aplikacji i na komputerze.
Cena
Gardia R300L kosztuje 119,99 funtów [cena w Wielkiej Brytanii – red.], co jest dobrą ceną w porównaniu z konkurencją.
Najlepiej znaną alternatywą jest model Garmin Varia RTL515 […], który kosztuje 169,99 funtów […]. Dave testował Magene L508, który kosztuje 5 funtów więcej niż Bryton, ale nie ma takiego zasięgu jak Bryton.
Podsumowanie
Generalnie, byłem pod wrażeniem tego urządzenia. Zapewnia tę samą funkcjonalność co Varia w dużo niższej cenie. Śledzenie pojazdów jest efektywne i łatwe w obsłudze, inteligentne sterowanie światłem jest dużym pozytywem, to także jedno z tych urządzeń, które możesz po prostu zostawić podłączone do roweru i zapomnieć o nim dzięki solidnemu czasowi pracy na jednym ładowaniu baterii.
Są elementy, które mogłyby być poprawione […], ale naprawdę nie ma za bardzo na co narzekać.
Werdykt
Imponujący radar rowerowy ze światłem, który rzuca wyzwanie Varii Garmina i jest od niego tańszy."
***
Czytaj także
Gardia R300L – nowy radar rowerowy Brytona
***
Znajdź sklep z produktami Bryton tutaj