Opony MTB Maxxis i technologie marki - co je wyróżnia?

Czołowy australijski portal MTB "Flow Mountain Bike" przyjrzał się oponom MTB Maxxis oraz zastosowanych w nich technologiom.

Z oryginalnym materiałem oraz testem różnych zestawów opisanych opon można się zapoznać tutaj, poniżej przedstawiamy tłumaczenie fragmentów

"Kolekcja opon MTB Maxxis jest rozległa, a marka zdaje się oferować bieżnik na każdą nawierzchnię i każde warunki z różnymi karkasami i mieszankami gumy. Co sprawia, że te opony są tak wyjątkowe? Przyglądamy się wielu najpopularniejszym bieżnikom Maxxis, technologii, która za nimi stoi, i testujemy je!

Maxxis już od dłuższego czasu jest kluczowym graczem w branży opon MTB. Opony tej marki są często spotykane na najwyższym stopniu podium Pucharów Świata w XC, Enduro i Downhillu, są też niezawodnym wyborem na co dzień dla amatorów […].

Przegląd bieżników Maxxis

[…] Wybraliśmy te bieżniki, które wydają nam się odpowiednie na co dzień, pomijając takie jak Severe i Wetscream, które są stworzone tylko do określonych warunków.

Maxxis Assegai

Assegai to pomysł Grega Minnaara, prawdopodobnie najwybitniejszego kolarza górskiego wszech czasów. Assegai szybko stała się jedną z najpopularniejszych opon w katalogu marki. Wyposażona w agresywny wzór bieżnika z dużymi, głębokimi klockami biegnącymi przez środek i boki każdej opony, Assegai ma również pośrednie klocki, które pomagają utrzymać przyczepność w zakrętach. Od śliskiego błota po luźną i suchą nawierzchnię, Assegai to niezawodny model, ale nie należy oczekiwać, że w najbliższym czasie wygra wyścig XC, ponieważ cała ta przyczepność jest uzyskiwana kosztem wagi i oporów toczenia.

Maxxis High Roller 3

Wprowadzony na rynek w połowie 2024 roku, odrodzony High Roller to obecnie jego trzecia odsłona, jednak znacząco różni się od swoich poprzedników. Podczas gdy High Roller 2 był szybko toczącą się oponą przeznaczoną na suche i luźne nawierzchnie, High Roller 3 jest teraz nazywany oponą hybrydową, plasującą się w ofercie marki pomiędzy modelami Assegai a przeznaczonym do jazdy w błocie modelem Shorty. Nowa opona […] łączy otwarty wzór bieżnika z dużymi, solidnymi klockami bocznymi, umożliwiając skuteczną penetrację nawierzchni w mokrej pogodzie, a także lepszą przyczepność i kontrolę w zakrętach, niezbędną w suchych warunkach i w pyle. Układ bieżnika jest bardzo podobny do modelu Maxxis Shorty, opony tej marki przeznaczonej do jazdy w błocie, aczkolwiek z większymi klockami bocznymi i innym układem mniejszych klocków.

Maxxis Minion DHF

Minion DHF to opona grawitacyjna, która jest w kolekcji marki od lat. Choć ikoniczny model DHF został przyćmiony przez Assegai w ostatnich latach, wciąż warto go traktować jako oponę o czołowych osiągach. DHF zapewnia lepszą efektywność toczenia i przyczepność w różnych warunkach, ale luka pomiędzy centralnym bieżnikiem i bocznymi klockami oznacza, że musisz włożyć więcej pracy, by pochylić rower i uzyskać z niego jak najwięcej.

Maxxis Minion DHR II

Zaprojektowana razem z Minion DHF, DHR II pozostaje niezwykle popularnym wyborem dla zawodników enduro i DH. Jak sugeruje nazwa, DHR II początkowo została zaprojektowana jako opona tylna, z szerokimi kwadratowymi klockami dla przyczepności podczas hamowania i pochylonym profilem zmniejszającym opory toczenia. Ta opona stała się także popularnym wyborem jako przednia opona, dzięki swej przewidywalnej przyczepności w zakrętach i szybkiemu toczeniu się.

Dissector

Rozwinięta przez australijską legendę DH Tonyego Brosnana, opona Maxxis Dissector została oryginalnie stworzona jako szybko tocząca się tylna opona na suche i zapylone ścieżki. Dissector ma powtarzające się rzędy pochylonych bloków bieżnika w środku, rozmieszczone dla zwiększenia prędkości toczenia w porównaniu z oponami takimi jak Minion DHR. Aby zachować przyczepność podczas hamowania – kluczową dla tylnej opony – te środkowe bloki mają ostre, płaskie grzbiety, zapewniające solidną przyczepność podczas hamowania. Z kolei bloki przejściowe są nacinane, aby zwiększyć elastyczność pod obciążeniem, szczególnie podczas gwałtownego hamowania.

Maxxis Forekaster

Zaprojektowany specjalnie dla nowoczesnych rowerów ścieżkowych, Maxxis nazywa Forekaster idealnym wyborem, który sprawdza się w każdych warunkach. Dzięki wysokiemu profilowi ​​klocków i ich szerokiemu rozstawowi, Forekaster wgryza się w miękki lub luźny grunt, zapewniając przewidywalną przyczepność, a jednocześnie ma charakterystykę toczenia bardziej zbliżoną do opony XC. Maxxis twierdzi, że nowy Forekaster został zaprojektowany, aby wypełnić lukę między wyścigowymi oponami do cross-country, takimi jak Rekon oraz Ikon, a bardziej wytrzymałymi, zorientowanymi na grawitację, takimi jak Minion i Dissector.

Rekon

Rekon to agresywna opona XC bądź ścieżkowa zainspirowana Maxxisem Ikonem, przeznaczona do mierzenia się z umiarkowanym i trudnym technicznie terenem. Szerokie centralne klocki mają zapewniać godną zaufania kontrolę podczas hamowania, a boczne klocki w kształcie litery L dają solidne wsparcie w ciasnych zakrętach na luźnej nawierzchni. Stworzony z myślą o luźnym i suchym terenie, Rekon daje szybką charakterystykę toczenia jak w oponach XC, mając przy tym szerszy zakres zastosowania niż typowa opona XC.

Rekon Race

Rekon Race to szybko tocząca się opona typu semi-slick z ciasno ułożonymi drobnymi klockami, zapewniająca większą wszechstronność niż wyścigowa opona Aspen. Choć jest wystarczająco szybka, by się na niej ścigać, Rekon Race pokazuje swoją prawdziwą wartość na trudniejszych technicznie trasach i może służyć też na co dzień tym, którzy najbardziej cenią niskie opory toczenia. Dla zawodników ścigających się w XC Rekon Race może służyć zarówno jako przednia, jak i tylna opona, choć ci, którzy jeżdżą w bardziej zróżnicowanym terenie, mogą lepiej wybrać opony Maxxis Rekon czy Forekaster.

Aspen

Prawdziwa wyścigowa opona, Aspen pomogła wielu zawodnikom uzyskać czołowe miejsce na podium wielu Pucharów Świata XC, a Maxxis utrzymuje ją w niezmienionej formie przez lata, co świadczy o jej zwycięskiej konstrukcji. Mając niesamowicie niski profil środkowego bieżnika, Aspen toczy się niesłychanie szybko. Jednocześnie pokaźniejsze boczne klocki zapewniają wystarczającą przyczepność, by utrzymywać prędkość w zakrętach i dawać w nich wystarczającą pewność, to właśnie w nich wiele opon z niskim profilem często ma problemy. Aspen i jego kuzyn Aspen ST z jeszcze niższym profilem to opony widoczne nawet w wyścigowych rowerach gravelowych, a czołowi zawodowcy wybierają je ze względu na ich dużą objętość i szybkość, co też świadczy o tym, jak szybko się toczą.

Mieszanki gumy Maxxis

Dual Compound

Oprócz kolekcji potrójnej [trójskładnikowej, red.] mieszanki gumy, w wybranych bieżnikach Maxxis oferuje również opony z podwójną i pojedynczą mieszanką gumy. Zazwyczaj są one projektowane jako tańsze alternatywy o zwiększonej trwałości i niższych oporach toczenia, jednak wiążą się z pewnymi stratami przyczepności.

Potrójna mieszanka, oznaczona przez markę symbolem 3C, to według Maxxisa najdoskonalsza, bezkompromisowa guma wyścigowa, oferująca najlepsze połączenie przyczepności, oporów toczenia i trwałości.

MaxxSpeed

Jak sama nazwa wskazuje, mieszanka MaxxSpeed ​​to najwyższej klasy mieszanka Maxxis przeznaczona do wyścigów XC. Wysoka zawartość krzemionki zmniejsza opory toczenia, jednocześnie poprawiając przyczepność na mokrej nawierzchni. W 2023 roku MaxxSpeed ​​został zmodernizowany i otrzymał konstrukcję jednoskładnikową, zastępując starszą trzyskładnikową mieszankę MaxxSpeed ​​3C. Ta zmiana miała zmniejszyć opory toczenia o 25% w porównaniu z poprzednią wersją mieszanki.

3C MaxxTerra

Mieszanka 3C MaxxTerra to pośrednia, potrójna mieszanka dostępna w większości wzorów bieżnika Maxxis. Zapewniając lepszą przyczepność niż MaxxSpeed, daje również dłuższą żywotność bieżnika i niższe opory toczenia w porównaniu z przyczepną mieszanką MaxxGrip. W rowerach ścieżkowych jest ona często stosowana zarówno z przodu, jak i z tyłu, aby zapewnić równowagę między prędkością a przyczepnością. Alternatywnie, opona tylna z mieszanką MaxxTerra jest często łączona z przednią oponą z mieszanką MaxxGrip, aby zrównoważyć optymalną przyczepność z przodu z mniejszymi oporami toczenia i odpornością na zużycie z tyłu.

3CMaxxGrip

Mieszanka 3C MaxxGrip Maxxis wykorzystuje najbardziej przyczepną i najwolniej odbijającą się gumę dostępną na rynku, zapewniając maksymalną przyczepność w zmiennych warunkach. Mieszanka ta nie jest dostępna w ofercie XC tej marki; jest zarezerwowana dla opon grawitacyjnych, takich jak High Roller 3, Assegai czy DHR II. Doskonała przyczepność wiąże się z kompromisem w zakresie oporów toczenia – mieszanka MaxxGrip charakteryzuje się zauważalnym wzrostem oporu w porównaniu z odpowiednikami w postaci opon z mieszanką MaxxTerra.

Karkasy opon Maxxis

EXO

EXO to najlżejszy karkas dostępny w oponach MTB Maxxis. Zwykle jest odpowiedni do opon XC oraz łagodniejszej jazdy ścieżkowej. Opony te, zbudowane z gumową wkładką EXO chroniącą boczne ścianki, są dostępne w wersji 60 TPI lub 120 TPI, w zależności od przeznaczenia.

EXO+

EXO+ to zabezpieczenie Maxxis przed przebiciami przeznaczone do średnich obiążeń, najlepiej dopasowane do rowerów ścieżkowych albo lekkich rowerów eMTB. Z wytrzymałym karkasem 60 TPI i warstwą EXO chroniącą przed przebiciami na bocznych ściankach, EXO+ ma butylową wkładkę na całym obwodzie opony dla dodatkowego wzmocnienia.

DoubleDown

Double Down to grawitacyjny karkas Maxxis z większą trwałością w porównaniu z EXO+. Ma dwie warstwy kordu 120 TPI oraz butylową wkładkę na bocznych ściankach. Efektem jest niezwykle wytrzymała opona, która jest żwawsza niż opona z karkasem Downhill. Porównując opony z karkasami DoubleDown i Downhill, są między nimi tylko nieznaczne różnice w wadze, jednak najważniejsza różnica tkwi w lepszym czuciu i informacji zwrotnej zapewnianej przez wersje z DoubleDown.

Downhill

Jak zapewne się domyślacie, karkas Maxxis Downhill to najtrwalsza oferta marki. Został zaprojektowany z myślą o najtrudniejszym terenie i zapewnia największe tłumienie […] na ścieżce. Ten karkas charakteryzuje się dwuwarstwową konstrukcją 60 TPI w połączeniu z dużymi wstawkami butylowymi, które rozciągają się od każdej stopki, dodatkowo wspomagając ochronę przed przebiciem i wspierając ścianki boczne. Nie są one jednak przeznaczone wyłącznie do jazdy downhillowej. Doskonale nadają się dla cięższych rowerzystów na rowerach enduro lub rowerach eMTB z pełnym wspomaganiem, którzy dążą do maksymalnej wytrzymałości".

***

Zobacz wszystkie opony górskie Maxxis

Zobacz wszystkie opony DH Maxxis

Zobacz wszystkie opony i dętki Maxxis

Sprawdź sklepy, w których możesz znaleźć opony Maxxis

Znajdź dystrybutora

Marki
m_bike
Maxxis
Sportful
Controltech
Prologo
Airborne
b-skin
DeOne
CST
Wybierz województwo
WOJ. DOLNOŚLĄSKIE
WOJ. KUJAWSKO-POMORSKIE
WOJ. LUBELSKIE
WOJ. LUBUSKIE
WOJ. ŁÓDZKIE
WOJ. MAŁOPOLSKIE
WOJ. MAZOWIECKIE
WOJ. OPOLSKIE
WOJ. PODKARPACKIE
WOJ. PODLASKIE
WOJ. POMORSKIE
WOJ. ŚLĄSKIE
WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIE
WOJ. WARMIŃSKO-MAZURSKIE
WOJ. WIELKOPOLSKIE
WOJ. ZACHODNIOPOMORSKIE

Dystrybucja

Znajdź dystrybutora

Marki
m_bike
Maxxis
Sportful
Controltech
Prologo
Airborne
b-skin
DeOne
CST
TreeFrog
Wybierz województwo
WOJ. DOLNOŚLĄSKIE
WOJ. KUJAWSKO-POMORSKIE
WOJ. LUBELSKIE
WOJ. LUBUSKIE
WOJ. ŁÓDZKIE
WOJ. MAŁOPOLSKIE
WOJ. MAZOWIECKIE
WOJ. OPOLSKIE
WOJ. PODKARPACKIE
WOJ. PODLASKIE
WOJ. POMORSKIE
WOJ. ŚLĄSKIE
WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIE
WOJ. WARMIŃSKO-MAZURSKIE
WOJ. WIELKOPOLSKIE
WOJ. ZACHODNIOPOMORSKIE

    Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.