"Dissector to znakomita opona na większość ścieżek i warunków" – pisze Pinkbike o nowej oponie Maxxis Dissector. Jej współtwórcą jest Troy Brosnan, wielokrotny medalista mistrzostw świata i kl. generalnej Pucharu Świata DH.
"Dissector to najnowsza opona Maxxis MTB, efekt współpracy z Troyem Brosnanem, która rozpoczęła się na początku 2018 r. Szybki Australijczyk chciał oponę, która sprawdzi się na suchej i sypkiej nawierzchni, a efektem tej współpracy jest opona, która zapożycza niektóre elementy z modeli Maxxis Rekon i Highroller I" - pisze Piknbike o nowej "gumie" Maxxis. Znany i ceniony serwis przetestował ją i swoimi wrażeniami i zdjęciami podzielił się tutaj. Poniżej przestawiamy tłumaczenie obszernych fragmentów testu.
"Dissector jest obecnie dostępny dla kół 29” i 27,5” w szerokości 2,4” z mieszanką MaxTerra EXO albo MaxxGrip DH, ale więcej opcji jest w drodze. W 2020 mają zostać wypuszczone wersje EXO+ i DoubleDown, a także model o szerokości 2,6".
Testowałem wersję 29 x 2,4” z mieszanką MaxxGrip DH, która waży 1220 gramów.
Bieżnik Dissectora tworzą centralne klocki ułożone po dwa i po trzy, które po bokach są proste dla lepszej trakcji w czasie hamowania. Boczne klocki w kształcie litery „C” są ułożone na zmianę z prostokątnymi klockami […].
Podwójna mieszanka DH wykorzystuje mieszankę Maxxisa 3C MaxxGrip z twardszą bazową gumą i miększą mieszanką dla bocznych klocków, a także średnią (ale wciąż miękką) mieszanką dla środkowych klocków. Jak sugeruje nazwa mieszanki, jej najważniejszą cechą jest trakcja, która przewyższa wszystko inne, w tym szybkość toczenia się i trwałość, ponieważ jej miękka przyczepna mieszanka zużyje się szybciej niż twardsza.
Wymiary opony nie zawsze zgadzają się z tym, co jest podane na bocznej ścianie opony, ale w przypadku Dissectora podana szerokość odpowiada rzeczywistości. Od bocznego klocka do bocznego klocka opona ma 2,4”, a szerokość korpusu ma 2,3” na obręczy o 30-mm wewnętrznej szerokości […].
Miałem założonego Dissectora na kilku różnych kołach i w każdym przypadku do odpowiedniego przygotowania jej do jazdy wystarczyła pompka podłogowa, nie trzeba było kompresora czy żadnych magicznych zaklęć […].
Moje pierwsze dni z Dissectorem spędziłem z oponą założoną na tył roweru downhillowego w Whistler Bike Parku. Warunki były tak dobre jak to tylko możliwe – było twardo i szybko, z minimalną ilością kurzu dzięki odpowiedniej ilości deszczu. Różnice w prędkości toczenia się między Dissectorem a oponą Assegai, którą wcześniej używałem, były od razu wyczuwalne. Choć Assegai zapewnia znakomitą trakcję, nie jest tak szybka na ubitym i bardziej wypłaszczonym terenie, z kolei Dissector z tyłu pomógł uzyskać większą prędkość przy tylko nieznacznemu pogorszeniu trakcji. Mówimy o oponie z karkasem DH, więc jej waga nie jest na szczycie priorytetów, ale warto wspomnieć, że Dissector waży o 100 g mniej niż Assegai z takimi samymi karkasem i mieszanką.
Boczne klocki są mocne i pozostają takie w ostrych zakrętach, mogłem «cisnąć» tak mocno, jak chciałem, jadąc w wielkich zakrętach w bandach […], bez żadnych niepokojących chwil. Łatwiej utracić przyczepność z Dissectorem niż z Assegai czy DHR II, ale nie jest to żadna nagła utrata trakcji, limit tej opony stosunkowo łatwo przewidzieć.
Mieszanka Maxxis MaxxGrip odpowiada jej nazwie, zapewniając mnóstwo trakcji w każdych warunkach, choć jej minusem jest to, że zużywa się stosunkowo szybko. Dla zawodników, którzy nieustannie zmieniają opony nie jest to żaden problem, jednak dla tych bez świeżego zestawu opon do dyspozycji może być zniechęcające, gdy widzą, jak szybko boki centralnych klocków tracą swój kształt. Ogólna trwałość opony jest dobra – nie miałem żadnych «gum», nie rozerwałem żadnych klocków […].
Dissector spisywał się dobrze w dobrych warunkach w bike parku, ale byłem ciekaw, jak poradzi sobie, gdy nie będą one takie dobre. Jeździłem więc z tą oponą założoną z tyłu w rowerze trailowym przez ostatnich kilka miesięcy. Okazało się, że to opona o wiele wszechstronniejsza niż się spodziewałem, z prowadzeniem bardzo zbliżonym do opony Bontrager SE4. Przyczepność jest wystarczająca, by koła nie traciły jej na trudnych podjazdach […]. Dissector wydaje się lepiej połączony ze ścieżką niż Maxxis Aggressor, ma większy «pazur» i jest precyzyjniejszy na sypkich nawierzchniach.
Nawet gdy ścieżki są mokre Dissector daje radę, przynajmniej dopóki robi się wyjątkowo grząsko. Stosunkowo otwarty wzór bieżnika zapobiega zatykaniu się opony błotem, a to, że klocki nie są zbyt wysokie, sprawia, że nie «składają się» czy nie zawisają na mokrych skałach bądź korzeniach. Na bardziej strome ścieżki z sypką nawierzchnią lepsze byłoby coś z wyższym bieżnikiem i nieco lepszą przyczepnością podczas hamowania, ale generalnie Dissector to znakomita opona na większość ścieżek i większość warunków.
Plusy
+ Szybka i przewidywalna w wielu różnych warunkach
+ Toczy się zauważalnie szybciej niż DHR II czy Assegai
Minusy
- przyczepna guma zużywa się szybciej
- nie wszystkie wersje są już dostępne
Opinia Pinkbike
Dissector zachwyca w suchych warunkach, do których został stworzony, ale okazuje się, że lśni nawet wtedy, gdy słońce tego nie robi. Warto pamiętać o niej, jeśli szukacie tylnej opony, która szybko się toczy i poradzi sobie na różnych nawierzchniach i w różnych warunkach na trasie.
Specyfikacja