Siodło rowerowe Prologo Dimension - krótki nos, długa lista zalet

"Wygląda świetnie, daje świetne odczucia i jest bardzo dobrze wykonane". Tak siodło rowerowe Prologo Dimension NACK podsumowuje ceniony portal road.cc. Zdaniem testera Dimension daje komfort i wsparcie nie tylko podczas ostrej sportowej jazdy.

Dimension to rodzina uniwersalnych siodeł rowerowych Prologo, które są krótsze i szersze niż klasyczne siodła. Krótszy nos tych modeli oraz jego nachylenie przyczyniają się do wygodniejszej pozycji podczas agresywnej jazdy. Dodatkowo, system PAS z centralnym otworem przebiegający przez siodło wzdłuż jego osi zwiększa komfort jazdy, redukowuje ucisk na tkanki miękkie oraz ścięgna, eliminując drętwienie, a także wspomagając ochronę prostaty.

Jak rozwiązania te ocenia zawodowy tester? Można się tego dowiedzieć z recenzji road.cc, jednego z czołowych szosowych portali świata. Z oryginałem materiału i wieloma zdjęciami można się zapoznać tutaj, poniżej znajduje się tłumaczenie. Siodła Prologo są dostępne w sklepach z sieci sprzedaży Merida, w ktorych można również skorzystać z systemu doboru siodła Prologo MyOwn oraz wypożyczyć siodła testowe Prologo. O szczegóły należy pytać w poszczególnych sklepach.

"Nowe siodełko Prologo Dimension NACK jest krótsze niż większość siodeł tej marki. Jest jednym z najnowszych »przysadzistych« siodeł na rynku. Niezależnie od tego, czy szukasz siodełka z krótszym nosem dla lepszych osiągów czy komfortu, Dimension będzie odpowiednie dla każdego z tych celów. Nie musisz być »ścigantem«, który spędza dużo czasu w dolnym chwycie, żeby odczuć pełnię korzyści. Jeśli dużo się ruszasz na siodełku, ten model niekoniecznie będzie dla Ciebie.

Siodełka z krótkim nosem nie są nowością. Kilka lat temu pojawiły się modele, których projekt miał redukować ucisk na krocze podczas jazdy. Zawodnicy jeżdżący na czas i triathloniści używają siodełek z krótkim nosem od lat. Gdy spędzasz długie godziny z lemondką i pochylonymi plecami, klasyczne siodełka z długim nosem mogą być niewygodne, zmuszać do częstego przesuwania się na nich, co nie jest idealne ze względu na aerodynamikę i efektywność pedałowania […]. Jeśli zamierzasz startować w wyścigach UCI, ważna jest także obowiązująca w nich reguła 5 cm: czubek siodełka musi się znajdować 5 cm za osią suportu.

Siodełko Dimension NACK rozwiązuje wszystkie te sprawy za jednym zamachem […].

Sprawdza się bardzo dobrze. Krótki nos sprawia, że czujesz się, jakbyś był usadowiony na przodzie siodełka, ale gdy mocno się pochylisz w dolnym chwycie i zaczniesz ostro naciskać, wrażenia są świetne. Udało mi się przesunąć tył siodełka mniej więcej o cal bardziej do przodu niż w moich zwykłych ustawieniach, bez wpływu na odległość od czubka siodełka do kierownicy. Gdybym startował w wyścigu UCI, dałoby mi to przyzwoite korzyści.

Nie powiedziałbym, że czułem dyskomfort podczas takiej jazdy na moich zwykłych siodełkach, ale wyraźnie mogłem teraz odczuć, że Prologo ma krótszy przód, co dawało większą swobodę ruchów.

Siodełko Prologo jest nie tylko krótsze niż klasyczne siodełka (ok. 30 mm), jest także szersze z tyłu, ma 143 mm, zwykle wartość ta wynosi 135 mm. Nie jest to aż tak dużo, ale daje solidnych rozmiarów platformę, by odepchnąć się i przenieść moc z nóg na pedały.

Komfort i wsparcie

Dimension sprawdza się jednak nie tylko w sportowej jeździe. Usiądź na nim, zrelaksuj się i odkryjesz, że kształt siodła i jego wyściółka zapewniają dobrą równowagę między komfortem i wsparciem. Wypełnienie siodełka jest dość twarde i choć nie powiedziałbym, że Dimension to najbardziej komfortowe siodełko, na jakim jeździłem, jest tego bliskie.

Prologo zadbało o odpowiednią grubość pianki wokół wycięcia. To moja największa obawa, jeśli chodzi o siodełka z otworem: gdy pianka jest zbyt miękka, będzie się marszczyła i spłaszczała w kierunku otworu, powodując dyskomfort, w przypadku zbyt twardej będzie za mocno naciskała ciało.

Otwór w siodełku wydaje się odpowiednio umiejscowiony, preferuję siodełka takie jak Dimension, w których centralny otwór przebiega przez całą długość siodełka, zmniejszając ryzyko punktowego ucisku.

Lekka karbonowa konstrukcja

Jak na ilość wykorzystywanej wyściółki, Dimension Nack jest dość lekkie: 157 g (wg producenta to 149 g). Aby uzyskać taką wagę, wykorzystano w nim sporo karbonu. Warstwa skorupy ma 5 mm i inaczej niż w wielu siodełkach, nie jest elastyczna. To samo można powiedzieć o prętach, zwykle mają nieco elastyczności, ale nie w przypadku prętów NACK [niezwykle lekkie i wytrzymałe połączenie karbonu, kevlaru i nitek aluminium – red.]. 

Pręty łączą się ze sobą i dochodzą do nosa siodła dość daleko od jego czubka, co prawdopodobnie zwiększa ich sztywność, a ponadto mają one owalny kształt, wymiary 7 mm x 9,3 mm i są szersze od góry do dołu. To także oznacza, że nie każda sztyca będzie do nich pasować, na przykład nietypowy projekt sztycy Cinelli Neos.

Dimension jest dostępne także w wersji z prętami TiroX [wytrzymałe pręty z lekkiego połączenia aluminium i stali, stopu wykorzystywanego w przemyśle lotniczym i kosmicznym – red.], z 7-mm prętami. Dimension TiroX jest nieco cięższe, ale za to tańsze.

Jak większość siodełek obecnie, Dimension ma wierzch z mikrofibry, który jest całkiem przyczepny. Ani razu nie zdarzyło mi się ślizgać na siodełku […]. To podkreśla inną kwestię wartą rozważenia, zanim pobiegniesz kupić Dimension: jeśli zmieniać pozycję na swoim obecnym siodełku, ten model prawdopodobnie nie jest dla Ciebie.

Cena

199,99 funtów za Dimension NACK to dużo pieniędzy jak na siodełko [cena w UK, sugerowana cena w Polsce – 850 zł], ale nie jest to wyjątek na rynku. Mój wieloletni faworyt do uniwersalnej jazdy, model Fizik Aliante 00 w czasie tego testu kosztował 279,99 funtów, a Prologo jest równie dobre pod względem designu, dbałości o szczegóły i wykończenia. Ostatnio testowaliśmy podobne siodełko Fizik Arione Ri Versus Evo, jego cena to 210 funtów […].

Powiedziałbym, że siodło Prologo Dimension uzasadnia swoją cenę: wygląda świetnie, daje świetne odczucia i jest bardzo dobrze wykonane. Osobiście prawdopodobnie poświęciłbym trochę wagi i kupił tańszą wersję Dimension Tirox z okrągłymi prętami.

Jeśli nie masz jednak problemów, żeby zapłacić więcej za czynnik lansu, Dimension Nack jest znakomite.

Werdykt

Siodło rowerowe o ciekawym kształcie, które sprawdza się szczególnie dla tych, którzy spędzają dużo czasu w dolnym chwycie".

Ocena ogólna: 8/10.

Dodatkowe oceny

Jakość wykonania – 9/10

Zachowanie na trasie – 9/10

Trwałość – 7/10

Waga – 8/10

Komfort – 8/10

Cena – 6/10

Ogólne wrażenia testera road.cc

Siodełko było wygodne w każdej pozycji podczas jazdy, ale najbardziej sprawdza się w czasie ostrej jazdy w dolnym chwycie.

Co szczególnie lubisz w tym siodełku

Jego kształt.

Czego nie lubisz

Pręty nie będą pasowały do każdego zacisku sztycy.

Czy polubiłeś ten produkt

Tak.

Kupiłbyś go?

Prawdopodobnie zdecydowałbym się na tańszą wersję TiroX.

Czy poleciłbyś go przyjacielowi?

Tak.

Wytłumacz swoją ocenę

Dimension Nack kosztuje 200 funtów, sporo, ale jeśli chcesz lekkie wyścigowe siodło z krótkim nosem, nie ma co narzekać, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę jego jakość i to, jak się sprawdza na trasie".

***

Zobacz szczegóły siodła Prologo Dimension Nack tutaj

Zobacz wszystkie siodła Prologo tutaj

Znajdź sklep z siodłami Prologo tutaj

Znajdź dystrybutora

Marki
m_bike
Maxxis
Sportful
Controltech
Prologo
Airborne
b-skin
DeOne
CST
Wybierz województwo
WOJ. DOLNOŚLĄSKIE
WOJ. KUJAWSKO-POMORSKIE
WOJ. LUBELSKIE
WOJ. LUBUSKIE
WOJ. ŁÓDZKIE
WOJ. MAŁOPOLSKIE
WOJ. MAZOWIECKIE
WOJ. OPOLSKIE
WOJ. PODKARPACKIE
WOJ. PODLASKIE
WOJ. POMORSKIE
WOJ. ŚLĄSKIE
WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIE
WOJ. WARMIŃSKO-MAZURSKIE
WOJ. WIELKOPOLSKIE
WOJ. ZACHODNIOPOMORSKIE

Dystrybucja

Znajdź dystrybutora

Marki
m_bike
Maxxis
Sportful
Controltech
Prologo
Airborne
b-skin
DeOne
CST
TreeFrog
Wybierz województwo
WOJ. DOLNOŚLĄSKIE
WOJ. KUJAWSKO-POMORSKIE
WOJ. LUBELSKIE
WOJ. LUBUSKIE
WOJ. ŁÓDZKIE
WOJ. MAŁOPOLSKIE
WOJ. MAZOWIECKIE
WOJ. OPOLSKIE
WOJ. PODKARPACKIE
WOJ. PODLASKIE
WOJ. POMORSKIE
WOJ. ŚLĄSKIE
WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIE
WOJ. WARMIŃSKO-MAZURSKIE
WOJ. WIELKOPOLSKIE
WOJ. ZACHODNIOPOMORSKIE

    Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.