"Siodełko, które wygrało Tour de France" - test Prologo Scratch M5

"Bez względu na długość jazdy czy stan drogi, poziom komfortu był imponujący" - pisze Cyclingnews o siodełku Prologo Scratch M5. To właśnie siodełko z tej serii używał Tadej Pogacar podczas zwycięskiego dla niego Tour de France 2020.

"Siodełko, które wygrało Tour de France 2020. Wspinaczka, sprint czy długie etapy: niezależnie od wyzwania, Scratch M5 był idealnym sprzymierzeńcem Pogacara w drodze po tytył najlepszego górala, najlepszego młodzieżowca i zwycięstwo w całym wyścigu" - czytamy na stronie internetowej Prologo o siodełku, które zasłynęło jako wyposażenie rewelacyjnego triumfatora ostatniej Wielkiej Pętli. Siodełko w wersji z systemem PAS, czyli specjalnym otworem, oraz prętami Tirox przetestował portal Cyclingnews, czołowy kolarski portal świata. Z oryginałem materiału oraz zdjęciami siodełka można się zapoznać tutaj, poniżej przedstawiamy obszerne tłumaczenie.

"Seria Scratch M5 miała swoją premierę w kolekcji 2020 Prologo jako czołowe siodełko zgodne z trendami siodełek z krótkim nosem. Ma 235 mm od czubka do końca wypełnienia (w sumie 250 mm) i 140 mm szerokości. Scratch M5 to siodełko używane przez wiele zawodowych grup, takich jak Astana, Bahrain Victorious, EF Education - Nippo, Groupama-FDJ, UAE Team Emirates.

Projekt i wygląd

Scratch M5 ma kształt litery T, zapewniając w ten sposób więcej pozycji do przyjęcia niż siodełka w kształcie litery V, bez względu na to, czy siedzisz na jego czubku, czy raczej z tyłu dla komfortowej wspinaczki. Ponieważ siodełko jest przewidziane dla osób, które chcą przejechać na nim średnie i długie dystanse, możliwości przyjęcia na nim różnych pozycji ma duże znaczenie dla odczuwanego komfortu.

Nietypowa segmentowana pianka to więcej niż zabieg estetyczny. Segmenty MSS («multisector system») zaprojektowane we współpracy z Politechniką Mediolańską, dzielą siodełko na niezależne strefy. Każda z nich ma specyficzny poziom gęstości wypełnienia dla precyzyjnego wsparcia, a gęstości te ustalono na podstawie nacisków zmierzonych podczas jazdy w różnych pozycjach. Nienaukowe dotykanie kciukiem nie wskazuje żadnej dostrzegalnej różnicy między gęstością poszczególnych stref, ale z pewnością jest różnica między gęstością przodu i tyłu siodełka.

System PAS («Perineal Area System») oznacza wersję z wycięciem zaprojektowaną dla tych, którzy oczekują dobrych osiągów i komfortu podczas długich jazd. Podobnie jak inne siodełka z otworem, PAS jest zaprojektowany, by zmniejszać ucisk z okolic prostaty i krocza oraz poprawić przepływ krwi, zapobiegając drętwieniu i dyskomfortowi. Jest dostępna także wersja Scratch M5 bez otworu.

Testowaliśmy wersję Tirox, która ma lekkie aluminiowe pręty dla równowagi między wytrzymałością i wagą. Prologo oferuje też droższą wersję Nack z karbonowymi prętami, które pozwolą zaoszczędzić 56 g. Długość prętów wynosi 65 mm, co powinno zapewnić spory zakres regulacji do przodu i do tyłu.

Prologo podaje, że siodełko Scratch M5 PAS waży 185 g, choć nasza wersja ważyła 202 g. Taka waga wciąż jest stosunkowo dobra jak na siodełko z aluminiowymi prętami, szczególnie jeśli miałoby być używane w rowerze gravelowym czy szosowym rowerze endurance.

Scratch M5 ma okrągły profil, co sprawia, że jest bardzo komfortowym siodełkiem do szerokiego zakresu wykorzystania. Używaliśmy je do wielu różnych jazd, od krótkich godzinnych przejażdżek treningowych do sześciogodzinnych epickich jazd i nie czuliśmy żadnego dyskomfortu. Siodełko sprawia wrażenie, jak gdyby rozszerzało podparcie bez tworzenia jakichkolwiek punktów nacisku.

Jeśli chodzi o komfort, Prologo w dużej mierze bazuje na fazach pedałowania – pchaniu i ciągnięciu – co widać w charakterystyce jego siodełek, tworząc wyraźną platformę do pedałowania. Z przodu Scratch M5 daje dużą swobodę pedałowania, a kiedy siądziemy bardziej z tyłu, będziemy mieli uczucie zamkniętej i bezpiecznej pozycji do wspinaczki na podjazdach.

Karbonowa baza siodełka wydaje się sztywna, ale Scratch M5 zapewnia większy komfort jazdy, zwłaszcza w porównaniu z innymi karbonowymi siodełkami, na których jeździliśmy. Wibracje podczas jazdy były tłumione i rozpraszane w różne części siodełka, zamiast skupiać się w jednym punkcie.

Jedynym irytującym doświadczeniem, jakie miałem, była jedna przejażdżka, podczas której na podjazdach pojawiał się odgłos ocierania się spodenek o siodełko. Zdarzyło się to tylko raz i pokonałem sporo kilometrów, zanim minęło.

Werdykt

Podczas gdy niektóre siodełka wymagają trochę dopasowania, by znaleźć na nich odpowiednią pozycję, Prologo Scratch M5 było wygodne niemal natychmiast. Ustawione na płasko, można je dopasować do wielu różnych pozycji. To pozwoliło mi naturalnie przyjąć odpowiednią pozycję bez większego zastanowienia czy regulacji […].

Bez względu na długość jazdy czy stan drogi, poziom komfortu był imponujący […]. Scratch M5 pasuje dobrze do jazdy endurance, ale sprawdziłoby się dobrze także w rowerze gravelowym.

Scratch M5 zapewnia wiele komfortowych pozycji niezależnie od intensywności i rodzaju wysiłku.

Plusy

Dobrze tłumi wibracje

Uczucie zamkniętej pozycji

Dobry rozkład wagi na całym siodełku

Minusy

Cięższe niż podaje producent

Wykończenie może powodować odgłos ocierania się spodenek o siodełko".

***

Zobacz wszystkie siodła Prologo tutaj

Znajdź sklep z siodłami Prologo tutaj

Czytaj także

Siodło rowerowe Prologo Dimension - krótki nos, długa lista zalet

Znajdź dystrybutora

Marki
m_bike
Maxxis
Sportful
Controltech
Prologo
Airborne
b-skin
DeOne
CST
Wybierz województwo
WOJ. DOLNOŚLĄSKIE
WOJ. KUJAWSKO-POMORSKIE
WOJ. LUBELSKIE
WOJ. LUBUSKIE
WOJ. ŁÓDZKIE
WOJ. MAŁOPOLSKIE
WOJ. MAZOWIECKIE
WOJ. OPOLSKIE
WOJ. PODKARPACKIE
WOJ. PODLASKIE
WOJ. POMORSKIE
WOJ. ŚLĄSKIE
WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIE
WOJ. WARMIŃSKO-MAZURSKIE
WOJ. WIELKOPOLSKIE
WOJ. ZACHODNIOPOMORSKIE

Dystrybucja

Znajdź dystrybutora

Marki
m_bike
Maxxis
Sportful
Controltech
Prologo
Airborne
b-skin
DeOne
CST
TreeFrog
Wybierz województwo
WOJ. DOLNOŚLĄSKIE
WOJ. KUJAWSKO-POMORSKIE
WOJ. LUBELSKIE
WOJ. LUBUSKIE
WOJ. ŁÓDZKIE
WOJ. MAŁOPOLSKIE
WOJ. MAZOWIECKIE
WOJ. OPOLSKIE
WOJ. PODKARPACKIE
WOJ. PODLASKIE
WOJ. POMORSKIE
WOJ. ŚLĄSKIE
WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIE
WOJ. WARMIŃSKO-MAZURSKIE
WOJ. WIELKOPOLSKIE
WOJ. ZACHODNIOPOMORSKIE

    Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.