"Długodystansowy pogromca szutrów". Tak rozpoczyna test siodełka Prologo Scratch M5 AGX portal BikePerfect, który dał mu ocenę 4,5/5.
– Najlepsze siodełko to takie, o którym nie musisz myśleć – mówi Lachlan Morton, zawodowy kolarz znany z także z ultradystansów i gravelowej jazdy. Jego ulubione siodełko to PrologoScratch M5 AGX, które w ostatnim czasie zrecenzował portal BikePerfect specjalizujący się w testach i poradach sprzętowych. Oryginał materiału można zobaczyć tutaj, tłumaczenie fragentów przedstawiamy poniżej.
"Jeśli szukasz idealnego siodła, terenowy model wybrany przez Lachlana Mortona może właśnie nim być.
Werdykt
4,5/5
Żadnych efektownych właściwości, po prostu dobra ochrona, fajna budowa i satysfakcjonująca równowaga, jeśli chodzi o kształt.
Plusy
+ dobre pochłanianie drgań
+ półzakrzywiony kształt łączy stabilność i zwrotność
+ zmiennie umieszczone wypełnienie równoważy wsparcie i ochronę
+ dyskretny nos
+ rozsądna cena.
Minusy
- tylko jedna szerokość do wyboru
- średnia waga.
Normalnie nie byłbym zbyt poruszony współpracą marketingową z zawodowcami, ale przyznaję się, że byłem ciekaw siodła, które znakomity długodystansowy zawodnik Lachlan Morton używa, gdy rusza na szutry. Włoska marka Prologo ma trzy modele AGX w swojej ofercie, wszystkie zaprojektowane, by tłumić wibracje na długich dystansach i pozostać wystarczająco stabilnymi, by zapewnić solidny transfer mocy.
Najlepszym gravelowym siodełkiem w kolekcji jest Prologo Scratch M5 AGX, które znajduje się powyżej bardziej trójkątnego Dimension AGX i bardziej podstawowego Akero i wydaje nam się, że ma całkiem dobre połączenie różnych właściwości. AGX to skrót od Adventure (przygoda), Gravel i Cyclocross (kolarstwo przełajowe, CX).
Scratch M5 AGX ma nowoczesny, choć klasyczny wygląd, który odzwierciedla odczucia z używania go. Jest dostępne tylko w jednej szerokości […] 140 mm i ma długi nos w kształcie litery T, by pomóc utrzymać rowerzystę na środku. Nos ma średnią szerokość, by nie przeszkadzać nogom podczas pedałowania, i ma umiarkowane zakrzywienie w dół na czubku.
Jeśli chodzi o profil, siodełko jest półzakrzywione od jednego boku do drugiego, tam gdzie mają z nim kontakt kości, ma też delikatny wznios z tyłu.
[…] Siodełko ma różną gęstość wypełnienia z przodu (poszczególne części są oddzielone rowkami); drobne zakończenie do wyłapywania brudu spod kół i serię prążków z tyłu dla dodatkowej przyczepności, wszystko jest dobrze wykończone i atrakcyjne wizualnie.
Możesz się zastanawiać, do czego są dwa otwory pod siodełkiem, są przeznaczone do akcesoriów, które mają być oferowane przez Prologo z myślą o tym siodełku.
Specyfikacja Scratch M5 AGX jest odpowiednia dla dobrze wykonanego siodełka z wyższej niż średnia półki cenowej. Pręty Tirox są wykonane ze stosunkowo lekkiego i mocnego aluminium, które powinno być niezwykle wytrzymałe i bez problemów wytrzymuje do 12 Nm momentu dokręcenia, gdybyś potrzebował tyle. Pręty można dostosowywać do przodu i do tyłu na długości 65 mm, to przydatne w porównaniu z bardziej klasyczną wartością 50 mm.
Bazą jest stosunkowo podstawowe nylonowe tworzywo sztuczne, nie jest tak eleganckie czy mocne jak włókno węglowe […], ale prawdopodobnie jest lepsze podczas godzin siedzenia w trakcie jazdy nierównym terenem, biorąc pod uwagę lepszą elastyczność tworzywa.
Wypełnienie to najjaśniejszy punkt tego siodełka – jest nieco miększe i grubsze niż w innych siodełkach Prologo niż AGX, wykorzystuje różne gęstości i grubości w okolicach kości używanych podczas siedzenia, w centralnym kanale (wyciętym dla dodatkowego komfortu), z boków i na czubku.
Z minusów, nie jest to najlżejsze siodełko na świecie, nasze ważyło 230 g, mniej więcej tyle samo co nieco droższe Specialized Power Expert i 75 g więcej niż droższe Selle San Marco Allroad Open-Fit Carbon FX. Nie ma dodatkowej odporności na ścieranie się po bokach, ale póki co oceniamy je dobrze.
Dla moich wymiarów i stylu jazdy to było idealne siodełko. Było wystarczająco mocne, by dawać stabilność […], ale dzięki połączeniu odpowiedniego wypełnienia, prętów i bazy było też wystarczająco komfortowe, by tłumić wibracje podczas siedzącego stylu jazdy znanego z gravelowych wypraw.
Półzakrzywiony kształt jest wystarczająco obszerny i płaski, by dawać stabilne odczucia, w których pomaga również przyczepne wykończenie z tyłu, ale jest także wystarczająco zaokrąglony, byś mógł się bez problemu przesuwać na siodełku, jeśli tego potrzebujesz. Jeśli lubisz strome pojazdy, stosunkowo niski wznios z tyłu ułatwi przesuwanie się do przodu i do tyłu, gdy będziesz tego potrzebował.
Siodełko jest krótsze niż mogłoby się wydawać, gdy zapomni się o wbudowanym błotniku. Ma 180 mm od czubka do najszerszego punktu. To więcej niż 165 mm w siodełkach z krótkim nosem takimi jak Specialized Power Expert, ale o 30 mm mniej nić w klasycznych długich siodłach takich jak Selle Italia X-LR.
Czy odczułem system wielu paneli z różnym wypełnieniem w różnych miejscach? Trudno powiedzieć, ale myślę, że mój tyłek był zadowolony, że przednia połowa, w której bardziej chodzi o ochronę, była miększa niż tylna, w której bardziej chodzi o transfer mocy. Można też zdecydowanie stwierdzić, że środkowa część jest lekko zawieszona, bez skorupy poniżej.
[…] Nie jest to tanie ani superlekkie siodełko, ale jest idealne, jeśli szukasz siodełka, na którym możesz polegać. Niektóre produkty ze średniej półki mogą być zbyt dużym kompromisem. Z kolei Prologo Scratch M5 AGX łączy właściwości szosowe i terenowe, klasyczne i nowoczesne, jako siodełko, które może być codziennie wszechstronnie używane w terenie".
Źródło: www.bikeperfect.com
***
Zobacz wszystkie siodła Prologo tutaj
Znajdź sklep z siodłami Prologo tutaj
Czytaj także
"Siodełko, które wygrało Tour de France" - test Prologo Scratch M5
Siodło rowerowe Prologo Dimension - krótki nos, długa lista zalet